۳۰

مهر۱۳۹۶

یکشنبه

امام خمینی
مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هواداران کوي‌اش را چو جان خويشتن دارم

پیوندهای مفید

دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی دولت

مجلس شورای اسلامی

طرح ها و پروژه ها

رادیو مجلس


پیوندها

وظایف نماینده مجلس

شهریور ۲۵م, ۱۳۹۰ توسط

بسمه تعالی
وظایف نماینده مجلس
یکی از مواردی که باید کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن آشنا باشند وظایف یک نماینده مجلس است. متاسفانه بسیاری از مردم و گاها خود نماینده‌ها امور اجرایی را جزء وظایف نماینده مجلس می‌دانند در حالی که این وظایف بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می‌باشد. در این مطلب سعی شده ضمن انجام تعریف‌های مختصری به بررسی وظایف نمایندگان مجلس پرداخته شود.

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد و دارای ویژگی‌های زیر است:

اول اینکه مقامی ملی است.
اینکه مقامی ملی است، نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی‌ آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص.
البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست.

دوم اینکه نمایندگی‌، امری کلی است.
اینکه نمایندگی‌، امری کلی است که و نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند.

سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است.
اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی انتخاب‌کنندگان (بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی)،‌ نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند، نماینده خود را عزل‌کنند، و نماینده می‌تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود.

دیگر اینکه مقام نمایندگی‌ دارای دو ویژگی زیر است:
اول اینکه قائم به شخص است.
یعنی این مقام به هیچ عنوان قابل واگذاری به دیگری نیست و نماینده منتخب مردم نمی‌تواند مقام خود را به دیگری واگذار کند.
بند اول اصل ۸۵ قانون اساسی به صراحت به این موضوع اشاره کرده است.
دوم اینکه مقام نمایندگی مشارکتی است نه شخصی و مستقل.
یعنی نمایندگان به صورت مشترک در تصمیم‌گیری‌های مجلس شرکت می‌کنند و مصوبات با رأی اکثریت به تصویب می‌رسد و به نام مجلس اعتبار و شایستگی اجرا می‌یابد.
وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟

نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند:
الف قانون‌گذاری
ب نظارت
الف – قانون‌گذاری:
بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون‌گذاری را دارا می‌باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند».
بر این اساس:
یکم:
پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می‌شود:
«لایحه» مصوبه ای است که از طرف دولت پس از گذراندن مراحل قانونی برای تصویب به صورت قانون به مجلس ارائه می‌شود که ممکن است چند منشأ داشته باشد:
۱٫ دولت، ۲٫ رئیس قوه قضائیه، ۳٫ شورای عالی استان‌ها.
« طرح » پیشنهادی است که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس یا شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه می‌گردد.
لوایح و طرح‌ها بر اساس درجه اهمیتشان به عادی، یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی، تقسیم می‌شوند.
دوم:
قوانینی که جنبه تصویبی دارند نظیر:
۱٫ قانون بودجه (اصل ۵۲ قانون اساسی)
۲٫ عهدنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی (اصل ۷۷ قانون اساسی)
۳٫ تغییر خطوط مرزی (طبق اصل ۷۸ قانون اساسی)
۴٫ محدودیت‌های ضروری کشور در شرایط اضطراری نظیر جنگ و… (اصل ۷۹ قانون اساسی)
۵٫ اخذ وام و کمک مالی (اصل ۸۰ قانون اساسی)
۶٫ استخدام کارشناسان خارجی (اصل ۸۲ قانون اساسی)
۷٫ انتقال بناها و اموال دولتی (اصل ۸۳ قانون اساسی)
سوم:
تفسیر قانون عادی:
بر اساس اصل ۷۳ قانون اساسی: «شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است…».
چهارم:
دامنه اختیارات مجلس در امر قانون‌گذاری به ضرورت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام شرع و قانون اساسی تأکید شده است (اصل چهارم و هفتاد و دوم قانون اساسی)
ب نظارت:
مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده دارد:
۱٫ نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت:
وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).
۲٫ نظارت عام نمایندگان:
یکم – تذکر:
تذکر شفاهی:
هر یک از نمایندگان می‌تواند در نطق بیش از دستور خود هر گونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد.
تذکر کتبی:
در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسئول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.
دوم – سؤال:
– سؤال: بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی:
«در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد».
طبق اصول ۱۳۷ و ۱۲۲ قانون اساسی وزرا و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسئول هستند از این رو نمایندگان مجلس می‌توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند.
سوم – استیضاح:
– استیضاح رئیس جمهور، وزرا و هیئت وزیران: (بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی)
۳٫ نظارت بر امور مختلف کشور:
یکم:
– تحقیق و تفحص:
طبق اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد».
بر این اساس موضوع تحقیق و تفحص عام است و شامل کلیه بخش‌های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می‌گردد.
دوم:
– اصل نود قانون اساسی:
بر اساس این اصل «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.
مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند».
۴٫ نظارت اطلاعی:
یکم:
– صلح دعاوی:
طبق اصل ۱۳۹ قانون اساسی:
«صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیئت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد».
دوم:
– اطلاع از رسیدگی به اتهام برخی از مجریان:
بر اساس اصل ۱۴۰ قانون اساسی: «رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرایم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی و در دادگاه های عمومی دادگستری انجام می‌شود».
سوم:
– ارسال تصویب نامه‌ها و آیین نامه های دولت برای رئیس مجلس:
به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی: «… تصویب نامه‌ها و آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را برخلاف قوانین باید با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیئت وزیران بفرستد.
۵٫ نظارت مالی:
یکم:
– تصویب بودجه سالانه (اصل ۵۲ قانون اساسی(
دوم:
– دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی می‌باشد و.. (اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی)
وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی
با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می‌گردد:
الف قانون‌گذاری
ب نظارت
حال جهت اطلاع و آگاهی از جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین نحوه اداره مجلس بر اساس آئین نامه داخلی و آشنایی با بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی که مسئولیت ارتباط با مردم را به اشکال مختلف به عهده دارند به طور خلاصه اطلاعاتی ارایه می‌گردد.
وظایف قانون‌گذاری نمایندگان و مراحل تصویب قانون
ـ مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد.
ـ دوره نمایندگی مجلس چهار سال است.
ـ عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و نود نفر است.
ـ زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند.
ـ مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان (۱۸۰ نفر) رسمیت پیدا می‌کند.
ـ مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید از رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود.
ـ مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.
ـ مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این مسئله به عهده شورای نگهبان می‌باشد.
ـ به منظور پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

ترکیب و وظایف شورایی شورای نگهبان
۱ـ شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.
۲ـ شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوق‌دانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رای مجلس انتخاب می‌گردند.
ـ تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلامی با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آنها با قانون اساسی بر عهده همه اعضای شورای نگهبان است.
نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم‌نامه را امضاء کنند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلامی و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امنیتی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای‌بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم.»
نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
ـ هیئت رئیسه دائم مجلس مرکب از رئیس و دو نایب رئیس و شش منشی و سه کارپرداز می‌باشد و انتخاب آنها برای مدت یک سال خواهد بود.
ـ به منظور بررسی و اصلاح و تکمیل لوایح دولت و طرح‌های قانونی که نمایندگان و یا شوراهای عالی استان‌ها بر طبق اصول ۲۴ و ۱۰۲ قانون اساسی به مجلس می‌دهند به منظور تهیه و تمهید طرح‌های لازم و انجام وظایف دیگری که بر طبق قانون به عهده مجلس گذاشته شده است کمیسیون‌هایی در مجلس تشکیل می‌گردد.
ـ هر نماینده به جز رئیس مجلس ملزم است عضویت یکی از کمیسیون‌های دائمی را که برای آن انتخاب و تعیین می‌شود بپذیرد و در صورت تمایل می‌تواند در کمیسیون‌های دیگر مجلس با حق اظهارنظر و بدون حق رأی شرکت کند.
ـ در هر جلسه رسمی یک نفر از نمایندگان که مطلب مهمی داشته باشد و بخواهد به استحضار مجلس برساند می‌تواند تا یک ساعت قبل از شروع جلسه رسمی به عنوان نطق قبل از دستور در لوحه مخصوصی مشخصاً ثبت نام و مطالب خود را اظهار نماید و دو نفر دیگر از نمایندگان به نوبت طبق لیستی که با قید قرعه مشخص شده است صحبت خواهند کرد.
وقت هر کدام از نمایندگان برای نطق ده دقیقه است و می‌تواند تمام یا حداقل سه دقیقه از حق خود را به یک نماینده دیگر واگذار نماید.
ـ هر ماه گزارش‌کارهای کمیسیون‌ها به هیئت رئیسه مجلس داده می‌شود تا از طریق تکثیر و نصب در تابلو به اطلاع نمایندگان برسد.
ـ در مواردی که مجلس ضروری تشخیص دهد طبق اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های خود تفویض می‌نمایند.
ـ حداکثر مدت برای هر جلسه رسمی چهار ساعت است که ممکن است یکسره و یا با فاصله تنفس باشد، مگر در موارد ضروری به تشخیص رئیس و تصویب مجلس، همچنین وقت دستور جلسات رسمی مجلس چنان تنظیم می‌شود که با اوقات ادای نماز برخورد نداشته باشد.
ـ مذاکرات کامل هر جلسه با مصوبات ضبط و ثبت می‌شود و به انضمام اسامی غایبین و دیر آمدگان آن جلسه و حتی‌الامکان قبل از انعقاد جلسه بعد بین نمایندگان توزیع می‌شود.
ـ انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رای، منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان (۱۸۰) نفر می‌باشد و اکثریت مطلق آراء وقتی حاصل می‌شود که بیش از نصف نمایندگان صاحب رای حاضر، رای مثبت دهند مگر در مواردی که قانون اساسی یا در آیین‌نامه به موجب قانون دیگر، نصاب دیگری تعیین شده باشد.
ـ برای ادامه مذاکرات، حضور حداقل مجموع نمایندگان (۱۳۵ نفر) ضروری است.
ـ جلسات رسمی با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید که حتی‌الامکان متناسب جلسه آن روز باشد آغاز خواهد شد.
ـ لایحه قانونی از طرف دولت به مجلس جهت تصویب پیشنهاد می‌شود.
ـ طرح قانونی پیشنهادی است که با امضاء حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس داده می‌شود.
ـ به طور کلی تمام لوایح و طرح‌ها به استثنای لوایح و طرح‌های فوری و مربوط به بودجه و تفسیر قوانین عادی و سایر مواردی که در این آیین‌نامه برای شور در آن مورد ترتیب خاص دیگری معین شده است دو شوری خواهد بود. فاصله دو شور حداقل باید پنج روز باشد.
ـ در شور اول گزارش کمیسیون مربوط در خصوص لایحه یا طرح عادی در جلسه علنی مطرح می‌گردد و در رابطه با کلیات طرح و لایحه مذاکره می‌شود و در صورت تصویب با پیشنهادات کتبی نمایندگان که تحویل هیئت رئیسه شده است جهت بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود.
ـ در شور دوم گزارش کمیسیون در مجلس مطرح می‌شود و پیشنهادات نمایندگانی که در مهلت قانونی ارایه شده است مطرح می‌گردد و پس از بحث و بررسی در جزئیات طرح و لایه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس رای گیری به عمل می‌آید و پس از تصویب جزئیات و ماده واحده مصوبه از طریق ریاست مجلس جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می‌گردد.
ـ لوایح و طرح‌ها چهار قسم است:
عادی، یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی.
ـ لوایح و طرح‌های یک فوریتی آن است که پس از تصویب فوریت به کمیسیون ارجاع می‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد.
ـ طرح‌ها و لوایح دو فوریتی آن است که پس از تصویب دو فوریت، بلافاصله به طبع و توزیع آن اقدام و ۲۴ ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح می‌شود.
ـ لایحه و طرح سه فوریتی آن است که وقتی سه فوریت آن به تصویب مجلس رسید در همان جلسه وارد دستور می‌گردد.
ـ اخطار راجع به منافی بودن لوایح و طرح‌ها با قانون اساسی کشور یا آیین‌نامه داخلی مجلس مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات در موضوع اصلی را متوقف می‌کند و باید با استناد به اصل یا ماده مربوطه حداکثر ظرف مدت ۵ دقیقه به عمل آید.
ـ اخذ رای در مجلس به پنج طریق انجام می‌گیرد:
۱ـ رای یا قیام و قعود
۲ـ رای با کلید برقی
۳ـ رای علنی با ورقه
۴ـ رای مخفی با ورقه
۵- رای مخفی با مهره
ـ کلیه مصوبات مجلس رسماً به شورای نگهبان فرستاده می‌شود در صورتی که ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ یا پس از انقضاء مدت تمدید ده روز مذکور در اصل ۹۵ قانون اساسی، شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام نکرد طبق اصل ۹۴ قانون اساسی مصوبات از طرف مجلس جهت امضاء به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود.
خبرنگاران جراید و صدا و سیما با داشتن کارت مخصوص می‌توانند محل مخصوص حضور یافته و ناظر مذاکرات جلسه علنی باشند.
در جلسات علنی مجلس تماشاچیان می‌توانند حضور داشته باشند و در مدت حضور در جلسه باید سکوت را رعایت نموده و از هرگونه ابراز احساسات خودداری نمایند.
ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور در حوزه‌های انتخابیه در ایام تعطیلی، در دفاتر استانی ملاقات مردم با نمایندگان نیز در ساعت‌های مشخصی که توسط روابط عمومی از رسانه‌های گروهی اعلام می‌شود با موکلین بدون تشریفات خاصی ملاقات می‌نمایند.
ـ ضمن اینکه کلیه مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیماً در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد کلیه نامه‌هایی که حاوی پیشنهاد و طرح و انتقاد در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس می‌باشد از طریق روابط عمومی در اختیار کمیسیون‌ها، نمایندگان و مسئولین ذی‌ربط قرار می‌گیرد.
ـ مجلس شورای اسلامی دارای دو کتابخانه است که از کتابخانه‌های معتبر کشور می‌باشند و کتب نفیس و اسناد تاریخی منحصر به فردی در آنها نگهداری می‌شود.
ـ مشروع مذاکرات مجلس شورای اسلامی، همچنین کلیه قوانین مصوب توسط روزنامه رسمی کشور منتشر و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
ـ اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خردادماه سال ۱۳۵۹ با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) افتتاح شد.
ـ اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۵۸ برگزار گردید.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست‌وسوم تیرماه سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌‌ای روز دهم آذرماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت‌الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نام‌گذاری کرد.

وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی
ـ لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس تقدیم می‌شود و طرح‌های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.
ـ عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
ـ گرفتن و دادن وام و یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.
ـ هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.
ـ نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.
ـ رئیس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
ـ در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سئوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد.
ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.
ـ اگر مجلس به هیئت وزیران و یا وزیران مورد استیضاح رای اعتماد نداد، هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود.
ـ در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ۱۰ اصل یکصد و دهم به اطلاع رهبری می‌رسد.
ـ هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.
مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.

26 دیدگاه در “وظایف نماینده مجلس

  1. سلام
    در کل محتوای متن خیلی مفید بود و اطلاعات منووافزایش داد
    ولی زیاد از موضوع اصلی فاصله گرفتین
    موضوع اصلی وظایف نمایندگان بود اما در واقع شما وظایف مجلس رو بیان کردید

    لطفا اگه میشه خلاصه وار وظایف یک نماینده ،عضو شورا ،فرماندار،بخشدار و شهردار رو به جیمیل من بفرستین

    ازتون ممنون میشم

    با تشکر

    خدا قوت

  2. صدا وسیما مشکلات داخلی را مطرح کند.ازسال ۸۹ این مشکل ازطریق رسانه ها با دولت ونمایند گان مجلس ومسئولان درمیان گذاشته شده اما هنوزبه نتیجه نرسیده است.
    رئیس مجلس شورای اسلامی بخواند ودرجهت حل مشکل اقدامی صورت دهد.به فکرپاسخگویی به بالا دستی خودش است نه پاسخگوبه زیرمجموعه نیست.
    به دولت ونمایندگان مجلس و مسئولان بگویید به مشکلات کارکنان رسمی رسیدگی کنند.
    با اینکه موضوع را درمدت پنج به دولت ونمایندگان مجلس ودیگرمسئولان ازطریق رسانه ها اطلاع رسانی کرده ایم ولی هیچ گونه الملی نشان نمی دهند ورسیدگی نمی کنند.ودولت ونمایندگان مجلس ودیگرمسئولان دست روی دست گذاشته وهیچ کاری نمی کنند.

  3. با سلام خدمت حضرتعالی/ لطفا طرح رفع و حذف محرومیت برای کسانی که بر اساس قانون بودجه سال۹۴ اقدام به خرید خدمت سربازی کردند را به نمایندگان محترم اعلام بفرمایید که ای اجحاف و تبعیض نسبت با مشمولان سال ۹۵ بر طرف گردد. سپاسگزاریم

  4. سلام
    با توجه به وظایف نمایندگان معلوم میشه که عزیزان نماینده نقشی در اجرائیات مثل عمران و آبادانی برای منطقه ای که نماینده آنجا هستند را ندارند.پس با این حساب متولی پیگیری مطالبات و مشکلات عمرانی یک منطقه در ایران وجود ندارد،برای همین خاطر است که مناطق محروم روز به روز محرومتر و مناطق مهمتر پیشرفته تر میشوند که نتیجه اش مهاجرت بی رویه مردم به شهرهای بزرگتر است.به نظر میرسد با عنایت به وظایف نمایندگان میطلبد تا سیستم دیگری نیز در ایران طراحی شود تا از بین مردم نمایندگانی انتخاب شوند برای احقاق حقوق و پیگیری مشکلات منطقه یشان.ولی چرا مردم تا کنون اطلاعات کافی در خصوص وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارند جای بسی تامل دارد.

  5. با سلام. باعث فخر و مباهات است که یک نماینده مجلس بصورت منطقی و عقلی در خصوص وظایف خود و نمایندگان ملت ٬حیطه انجام وظیفه یک نماینده را به حوزه انتخابیه و مردم یادآور میشود تا مردم با آگاهی و دانش بیشتر خواسته هایشان را پیگیری کنند. جناب منصوری خدا قوت و در پناه حضرت حق.

  6. عملکرد مجلس منفی پول ملتو هدر میدن نمایندگانی که وابسته به احزابن ووجاهای دیگن فقط رای از مردم میخان بعدش مردمو از یاد میبرن. حالا شما اومدی وظایف برا مردمو مبگی ?واکثر نمایندگان نمیدونن وظایفشون چیه اگه دسته من بود نمایندها مجبور میکردم هر جلسه مجلس وظایفشون بلند تکرار کنن.ونن.وبعد مجلس شروع بشه.

  7. سلام مهم نیستبه نظر من برای بیشتر شدن آگاهی مردم خوب است چون مردم کار آنها رابا دولت اشتباه می گیرند

    پاسخ ↓

  8. بسم الله الرحمن الرحیم

    “مقاله شماره دو”

    “مراقب فرصت طلبان و سودجویان باشید”

    جان سخن:

    به نقل از انشاء زمان دبستانمان اینگونه آغاز میکنم:

    که البته بر همه ما واضح و مبرهن است که در هیچ کاری بی رویگی و زیاده روی خوب نیست و خداوند نیز اصراف کنندگان را دوست ندارد.

    و قطعا مقوله شکار و صید نیز از این قاعده مستثناء نبوده و نمی باشد. و همه عقلا نیز در لزوم قانونمند بودن و رعایت اعتدال در بهره برداری از این نعمت خدا دادی متفق القول میباشد.

    البته بگونه ای که ضمن استفاده بهینه از منابع موجود هیچ خللی نیز بر تزاید و حفظ نسل و بقای آنان وارد نگردد و خدای ناکرده هیچ گونه ای در معرض انقراض قرار نگیرد. و بدین سبب در فرهنگ اصیل و سنتی شکارچیان اصیل این مرز و بوم همواره چنین بوده و هست که هیچگاه در فصل زاد و ولد شکار نکرده و در غیر آن نیز از شکار نوع ماده اجتناب نموده و مینمایند.

    با این حساب بدیهی است که در صورت در معرض خطر قرار گرفتن هریک از این گونه ها ، همگان براحتی خواهند پذیرفت که هرگونه محدودیت حمایتی ، برای تقویت جمعیت و سلامت آنگونه اعمال گردد. و این چیزیست که همه طبیعت دوستان (شکارچیان) آن را از جان دل پذیرفته و قبول دارند و خواهان آن نیز میباشند.

    وضع موجود:

    آنچه هم اکنون در کشور ما در جریان است ، چیزی در وراء این مباحث منطقی و عقلانی است و بیشتر بر جو سازی و بهره گیری از دوش احساسات و عواطف مردم شریف ما مبتنی میباشد.

    و لذا مدتی است در رسانه ها ، شاهد جو سازی و جریان سازی ، توسط جریانی نه چندان ناشناخته میباشیم (که کاسه داغ تر از آش شده) و حتی به برنامه ها و مدیریت مدیران و مسئولان زحمتکش سازمان حفاظت محیط زیست نیز خرده میگیرند و دائم در بوق میکنند که: چرا پروانه شکار ؟ چرا شکار ؟ چرا کشتار؟ و بموازات آن کار را به آنجا می رسانند که در سایت های خود نام شکارچیان محترم این ملت مسلمان را در ردیف داعش قرار داده و مینویسند که داعشی ها برای آموزش سر بریدن انسان ، به کودکان خود سر بریدن پرندگان را تکلیف میکنند و در کنار آن پرندگان سربریده در بازار فریدون کنار را …

    و بلافاصله راه حل ارائه میدهند که بدهید ما نگهداری کنیم ، بدهید ما توریست بیاوریم

    (((سرمایه گذاری کنیم ، جاده ، هتل و مهمانسرا و قهوه خانه و …..دایر کنیم)))

    و

    ((( آنچه را از دست اندازی به منابع ملی و طبیعی به طرق دیگر تحصیل نشده)))

    به این بهانه برای خود مصادره نمائیم

    لذا ما خطاب به این جریان سود جو و فرصت طلب (نه علاقمندان واقعی به منابع ملی و محیط زیست و نه آنانی که احیانا تحت تاثیر این جو سازی ها قرار گرفته اند) میگوئیم : قطعا قصد و هدف و خدعه شما ، برای تصاحب و در اختیار گرفتن مراتع و منابع طبیعی (در ابعاد چهار و پنج و شش هزار هکتاری) بر مردم ما پوشیده نیست و حتی از انجام مطالعات شما (بعنوان بخش خصوصی تا سر حد اقدام) نیز مطلع بوده و بخوبی آن را رصد میکنند ، و از همین رو، همواره نسبت به عواقب وخیم این طرح ها ، برای منابع طبیعی ، دامداری ، حیات وحش و محیط زیست به مسئولین محترم و خدمتگذار هشدار داده و می دهد. و همصدا از مسئولین استدعا دارد که اجازه ندهند تا بدین ترتیب ، بهره برداری از این منابع خدادی ، که در شرع اسلام انفال نامیده میشود به کسانی سپرده شود که هیچ قصدی جز سودجوئی و تزاید ثروت خود را ندارند.

    “سود جویانِ فرصت طلب”

    خطاب به کسانیکه با این جو سازی ها به دنبال مطامع شخصی خود

    (بدست گیری منابع ملی به عنوان بخش خصوصی) میباشند:

    “بی انصاف ها چرا جو سازی میکنید؟”

    چرا احساسات و عواطف این مردم شریف را به بازی میگیرید؟

    *چرا میخواهید چیزهائی را که خدا حلال کرده و مردم همه کشورهای منطقه و دنیا ، به سهم خود از آن بهره میبرند ، به روی مردم خوب ایران ببندید؟

    *چرا میخواهید این ملت را از این کمترین حق شرعی و انسانی خود محروم کنید؟

    *چرا به شکارچیان محترمی که در چارچوب قانون و شرع کسب روزی حلال و پاکیزه میکنند، توهین کرده و به آنان کشتارچی لقب میدهید؟

    * چرا آمار میلیونی پرندگان را ۳۰هزار ، اما آمار تفنگهای موجود را که ۹۰درصد آن سالی یک بار هم شلیک نمیکند برای جو سازی ، میلیونی عنوان و رقم آنرا تساعدی بالا میبرید؟

    *آیا صید و صیادی (ماهی و پرنده) پیشه دیرینه و باستانی مردم شمال کشور ما نبوده و آیا همیشه تاریخ ، صید مازاد آنان ، در بازار به دیگران فروخته نمیشده؟

    *چرا با جو سازی و نشان دادن سر بریده مرغابی ها در سایت های خود ، مردم زحمتکش و خوب فریدونکنار را در صف جنایتکاران و داعش قرار می دهید.

    *آیا نشان دادن تصویر چند مرغابی زنده در کنار چند مرغابی سربریده ، و مرثیه خوانی برای آنها ، جو سازی و بازی با احساسات و عواطف این ملت شریف نمیباشد؟

    * وقتی سر بریده اردک را نشان میدهید که “اوف” شده ، و مرغابی زنده را در کنار کشته نشان میدهید که احساساتش جریحه دار شده ، لااقل تکلیف را روشن بفرمائید که بالاخره صیادان زحمتکش و شریف فریدونکنار ، باید صیدشان را سر ببرند و یا زنده بفروشند؟ شاید هم صیادان باید از این پس به جای سر بریدن صید ، آن را ناز و نوازش کنند و قاب بگیرند؟!!

    سوالاتی از مسئولین محترم سازمان حفاظت محیط زیست:

    ۱- مگر اصل این نیست که باید در چهارچوب قانون ، بهره برداری از منابع مجاز و یا ممنوع باشد.

    * لطفا بفرمائید با توجه به اینکه هیچ قانونی جدیدی در مجلس در این رابطه تصویب نشده ، شما بر چه اساسی از دادن پروانه شکار به مردم خوداری کرده و آنان را از این حق مسلم محروم کردید؟؟!!

    ۲- با توجه به اینکه مهمترین دلیل برای تحت حمایت قرار دادن یک گونه و ممنوعیت شکار آن ، در معرض انقراض قرار گرفتن آن میباشد

    * لطفا بفرمائید آیا نسل همه گونه مرغابی و غاز ، در معرض انقراض است؟ که هر ساله به بهانه هائی ، این مردم را از شکار آنها محروم میکنید؟؟!! در حالی که همه ساله میلیونها قطعه از آنها در مزارع کشور ما چریده و پروار می شوند و به تالابهای اروپا و آمریکا میروند و بسیاری از آنها درآنجا شکار میشوند. وسایت های اینترنتی و کانالهای ماهواره ای شاهد بر این مدعا است.

    ۳- با توجه به استعدادهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور، چرا سازمان محیط زیست (بجای مشاوره با میلیاردرهایی که میگویند چند هزار هکتاری بدهید تا میلیاری سرمایه گذاری کنم) با دست اندر کاران واقعی حیات وحش (محیط بانان و شکارچیان و دیگر علاقمندان) سمینار و همایش برگزاری نمیکند تا مناسب ترین راه کارها را برای حفاظت هرچه بهتر این منابع برگزیند؟

    ۴٫ سئوال آخر: آیا درست است که گفته میشود غربی ها (به عوض نفرختن پروانه شکار) به اداراه محیط زیست ما کمک مالی میکند تا خودشان در شکارگاهها از پرندگان مهاجر بیشتری بهره مند باشند؟؟

    و در پایان برای همه مسئولان و علاقمندان واقعی و دلسوز به منابع ملی کشور اسلامیمان ، از خداوند موفقیت و سلامت مسئلت مینمائیم.

    والسلام – حق گو

  9. دولت نمی خواسته که مردم از وظیفه نماینده اطلاع داشته باشد وگر نه تمام مسئولین تی سی سال می دانستند که کاندیدای مجلس شورا هیچگونه اطلاعی ازوظایف خودرا به مردم بازگو نمیکند وهنگام تبلیغات یا جاده اسفالت میکنند یا کارخانه می زتتد یا بیکاران را به طور مستقیم به کار میگمارند وبه این شکل رای جمع میکردند وجالب اینکه همین افراد در اولین جلسه سوگند یاد میکنند که مدافع حقوق مردم باشند چرا هیچیک لز مسولین کوچکترین هشداری به کاندیداها ندادند وبه انها یاداور نشدند که کاندیدی حق وعده کارهای احرایی را نداردوهنوز نشده نماینده ای برای مردم گرایش حزبی خود را مشخص کند امید واریم که با طرح یک قانون اصلاح شود

  10. فقط این را بگویم که حق الناس بزرگی به گردن نه فقط نمایندگان بلکه همه مسولین هست هم مدمی که الان هستند هم کسانی که در اینده متولد می شوند

  11. با سلام،وقتی کار نمایندگان اینقدر تخصصی است چگونه میتوان پذیرفت که افرادی نادان تحت عنوان هیئت نظارت که نمایندگان میتوانند وزرا و رئیس جمهور که مقامی بسی بالاتر از هیئت نظارت هستند را نقد کنند ببایند و با رد صلاحت کردن آنان با آبروی نمایندگان محترمی که چندین دوره نماینه بودند بازی کنند.وای بر این سیستم غلط مدیریتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.